Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sama na sever - vpíjím se očima do cesty a čas mi protéká rukama do volantu

Dneska se s vámi podělím o zážitky ze silnice. Všechno je skvěle značené, i kruháče, nejde zabloudit. Mířím okolo moře na sever ke Stockholmu a zastavuju se na zajímavých místech.

Karlskrona

Hlavní tepna jihovýchodního švédského pobřeží má často jen dva pruhy oddělené plůtkem, někdy tři a výjimečně čtyři. Sjezdy a odbočky na každém rohu. Co se týče rychlostí, během hodiny se vystřídaly úseky se všemi maximálními rychlostmi po desítkách od 30 do 110. Jedu na tempomat, protože si nepamatuju, kolik je zrovna tady. U značky nastavím rychlost a jedu zase k další značce.
Maximální rychlost 110 mi vyhovuje, mám čas sledovat okolí, nízkou spotřebu a nejsem z toho unavená. Často jedu i pomaleji. Mám za sebou 1500 km.

Občas bych si přála umět víc švédsky, když se okolo mě míhá celá oranžová cedule, zjevně výstražné sdělení s patnácti neznámými slovy. Fotku za jízdy nemám, zkoušela jsem, ale nestojí to za moc. Jsou to upozornění na uzavírky, ale vše je ještě mnohokrát značeno. Častá jsou i upozornění, že se bude za 200m snižovat rychlost.

Chytám švédská slova, baví mě to. Pár desítek rozumím, samozřejmě podstatná jména a často podobná jiným jazykům. Jinak není problém s angličtinou a lidi na mě často začínají mluvit německy, stejně tak cedule u památek jsou v těchto řečech a někdy i polsky.
Rádio jsem ale nenašla jiné než švédské, takže zprávy si příliš neposlechnu. Včera říkali něco o "apokalyps" a "katastrof", ale zpětně jsem to k ničemu nepřiřadila.

Dvě noci jsem teď spala v přístavu. Ráno se koukám na loďky a celou tu krásu a jsem bezkonkurenčně první venku. Kdo mě zná, těžko uvěří!

K celkovému pocitu: strašně se mi tu líbí. Domečky nádherné upravené, na venkově červené, v zahrádkách růže a další květiny. Švédská vlajka na stožáru. Všechno malinké, žádná přehnaná sídla. A nejkrásnější je, že v každém okně je lampička a květináč nebo soška a v noci všechny ty lampičky v oknech svítí.

Navštěvuju Karlskronu. Město okoušející mořskou vodu špičkou nohy, malebně naplavené na ostrovech a plné lodí. Krásné muzeum námořnictva. Moje oči se cítí jako na nejlepší hostině dostupné chudým i bohatým, stačí se dívat tamhle a tudy a tám... obzory a ostrovy, soumrak a všechno, co umí slunce.

 

Autor: Lucie Pezlarová | čtvrtek 8.10.2015 20:11 | karma článku: 10,94 | přečteno: 440x
  • Další články autora

Lucie Pezlarová

Sama na sever - měděné město

Vím, že Česko trpí vedry, tak poznámka k počasí. Tady uprostřed Švédska je letos v létě velmi přitažlivě, 25 a slunce a modro.

22.10.2015 v 17:21 | Karma: 9,04 | Přečteno: 340x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - jseš jim ukradená

Tahle země vypadá velmi klidně. Lidi hodně potichu, v klidu, občas řádí děti. Překvapuje mě, že moje cizokrajné auto ani požadavek na komunikaci v angličtině nebudí žádné otázky ani druhý, podezřívavý pohled.

20.10.2015 v 19:06 | Karma: 13,07 | Přečteno: 709x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - Sigtuna a Stockholm

Ráno se budím v Sigtuně v přístavu. Přístavy jsou pro spaní výborné, parkuje tam dost aut, je tam ten správný mix zalidněnosti a opuštěnosti, který mi vyhovuje.

19.10.2015 v 21:08 | Karma: 11,12 | Přečteno: 376x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - operuju svou nohu

Dneska bylo mým hlavním cílem se vykoupat. Našla jsem pěkný poloostrov s chatami, vykoupala se u mola a když už tedy bylo kde se umýt, šla jsem si zaběhat. Po běhání jdu znovu k vodě, trochu špatně jsem šlápla, a že se umyju.

14.10.2015 v 21:04 | Karma: 10,04 | Přečteno: 527x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - u kanálu

V neděli se jedu podívat na slavný Göta kanál. V letech 1831-7 ho prokopali vojáci v délce 80 km, celkem měří 190 km a díky němu se dá projet mezi Severním a Baltským mořem.

14.10.2015 v 19:45 | Karma: 10,82 | Přečteno: 381x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Exposlanec ODS Šťastný, lékař bývalého prezidenta, se pokouší za ANO o návrat

23. dubna 2024  12:26

Pražské ANO ve středu rozhodne, zda zkusí vrátit do nejvyšších pater politiky Borise Šťastného,...

Bezdůvodně napadl děti na zastávce a v tramvaji. Agresora policie dopadla záhy

23. dubna 2024  12:16

Napadení dvou skupin dětí krátce po sobě šetřili v polovině dubna policisté v Praze Řepích. Nejprve...

Kadyrov má nekrózu slinivky, Kreml hledá nástupce, tvrdí investigativci

23. dubna 2024  11:03,  aktualizováno  12:09

Spekulace o zdravotním stavu Ramzana Kadyrova opět přiživil ruský exilový portál Novaja Gazeta...

Za napadení na koupališti v Dubí dostali tři muži až čtyřleté vězení

23. dubna 2024  10:45,  aktualizováno  11:41

Okresní soud v Teplicích poslal do vězení tři ze šesti obžalovaných v případu napadení mladíka na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 524x
Datová analytička, organizátorka všeho, do čeho se vám nechce, obdivovatelka krás jižní Moravy, hodný a nezávislý člověk.