Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sama na sever - vpíjím se očima do cesty a čas mi protéká rukama do volantu

Dneska se s vámi podělím o zážitky ze silnice. Všechno je skvěle značené, i kruháče, nejde zabloudit. Mířím okolo moře na sever ke Stockholmu a zastavuju se na zajímavých místech.

Karlskrona

Hlavní tepna jihovýchodního švédského pobřeží má často jen dva pruhy oddělené plůtkem, někdy tři a výjimečně čtyři. Sjezdy a odbočky na každém rohu. Co se týče rychlostí, během hodiny se vystřídaly úseky se všemi maximálními rychlostmi po desítkách od 30 do 110. Jedu na tempomat, protože si nepamatuju, kolik je zrovna tady. U značky nastavím rychlost a jedu zase k další značce.
Maximální rychlost 110 mi vyhovuje, mám čas sledovat okolí, nízkou spotřebu a nejsem z toho unavená. Často jedu i pomaleji. Mám za sebou 1500 km.

Občas bych si přála umět víc švédsky, když se okolo mě míhá celá oranžová cedule, zjevně výstražné sdělení s patnácti neznámými slovy. Fotku za jízdy nemám, zkoušela jsem, ale nestojí to za moc. Jsou to upozornění na uzavírky, ale vše je ještě mnohokrát značeno. Častá jsou i upozornění, že se bude za 200m snižovat rychlost.

Chytám švédská slova, baví mě to. Pár desítek rozumím, samozřejmě podstatná jména a často podobná jiným jazykům. Jinak není problém s angličtinou a lidi na mě často začínají mluvit německy, stejně tak cedule u památek jsou v těchto řečech a někdy i polsky.
Rádio jsem ale nenašla jiné než švédské, takže zprávy si příliš neposlechnu. Včera říkali něco o "apokalyps" a "katastrof", ale zpětně jsem to k ničemu nepřiřadila.

Dvě noci jsem teď spala v přístavu. Ráno se koukám na loďky a celou tu krásu a jsem bezkonkurenčně první venku. Kdo mě zná, těžko uvěří!

K celkovému pocitu: strašně se mi tu líbí. Domečky nádherné upravené, na venkově červené, v zahrádkách růže a další květiny. Švédská vlajka na stožáru. Všechno malinké, žádná přehnaná sídla. A nejkrásnější je, že v každém okně je lampička a květináč nebo soška a v noci všechny ty lampičky v oknech svítí.

Navštěvuju Karlskronu. Město okoušející mořskou vodu špičkou nohy, malebně naplavené na ostrovech a plné lodí. Krásné muzeum námořnictva. Moje oči se cítí jako na nejlepší hostině dostupné chudým i bohatým, stačí se dívat tamhle a tudy a tám... obzory a ostrovy, soumrak a všechno, co umí slunce.

 

Autor: Lucie Pezlarová | čtvrtek 8.10.2015 20:11 | karma článku: 10,94 | přečteno: 440x
  • Další články autora

Lucie Pezlarová

Sama na sever - měděné město

Vím, že Česko trpí vedry, tak poznámka k počasí. Tady uprostřed Švédska je letos v létě velmi přitažlivě, 25 a slunce a modro.

22.10.2015 v 17:21 | Karma: 9,04 | Přečteno: 340x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - jseš jim ukradená

Tahle země vypadá velmi klidně. Lidi hodně potichu, v klidu, občas řádí děti. Překvapuje mě, že moje cizokrajné auto ani požadavek na komunikaci v angličtině nebudí žádné otázky ani druhý, podezřívavý pohled.

20.10.2015 v 19:06 | Karma: 13,07 | Přečteno: 709x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - Sigtuna a Stockholm

Ráno se budím v Sigtuně v přístavu. Přístavy jsou pro spaní výborné, parkuje tam dost aut, je tam ten správný mix zalidněnosti a opuštěnosti, který mi vyhovuje.

19.10.2015 v 21:08 | Karma: 11,12 | Přečteno: 376x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - operuju svou nohu

Dneska bylo mým hlavním cílem se vykoupat. Našla jsem pěkný poloostrov s chatami, vykoupala se u mola a když už tedy bylo kde se umýt, šla jsem si zaběhat. Po běhání jdu znovu k vodě, trochu špatně jsem šlápla, a že se umyju.

14.10.2015 v 21:04 | Karma: 10,04 | Přečteno: 527x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - u kanálu

V neděli se jedu podívat na slavný Göta kanál. V letech 1831-7 ho prokopali vojáci v délce 80 km, celkem měří 190 km a díky němu se dá projet mezi Severním a Baltským mořem.

14.10.2015 v 19:45 | Karma: 10,82 | Přečteno: 381x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - jak jsem spala

V pátek se probouzím u dalšího kempu u moře. Vstávám brzy, abych nebudila pozornost v autě. Spím s hlavou v zavazadlovém prostoru, nebudí mě světlo a nejsou vidět blonďaté vlasy a vlastně vůbec, že tam někdo nocuje.

6.10.2015 v 17:14 | Karma: 15,54 | Přečteno: 704x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - zabloudilka ve Śvédsku ve tři ráno

Na trajektu mi bylo hej, jela wifi a na rozdíl od většiny spolucestujících se mi nechtělo spát. Vymotali jsme se z trajektu a pak už jsem se ocitla ve tři ráno v zemi, jejíž řeč neznám, se záměrem najít místo ke spaní.

4.10.2015 v 20:04 | Karma: 11,53 | Přečteno: 688x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - přes moře a přes půlnoc

Ve středu ráno vstanu a pustím se do zbývajících 650 kilometrů. Neřeknu o nich moc, znáte je všichni, německá rovinka s borovicemi. Poslouchám rádia, všechna opakují informaci o incidentu u Eurotunelu.

3.10.2015 v 14:13 | Karma: 12,53 | Přečteno: 466x | Diskuse| Cestování

Lucie Pezlarová

Sama na sever - zvu vás se mnou na cesty...

V dubnu jsem odešla z práce. Přišel čas užít si věci zase trochu jinak, zapojit nevyužité části své osoby a nechat ty přetížené odpočívat. Měsíc jsem plánovala a v úterý v polovině léta vyrazila do světa.

30.9.2015 v 21:13 | Karma: 13,30 | Přečteno: 612x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 524x
Datová analytička, organizátorka všeho, do čeho se vám nechce, obdivovatelka krás jižní Moravy, hodný a nezávislý člověk.